
Plánujete v lete vycestovať za teplom a nie ste si istí, či je vaše vozidlo v stopercentnom stave? Síce väčšina motoristov zvykne riešiť stav svojho vozidla v hodine dvanástej, v ideálnom prípade je lepšie venovať prepravnému prostriedku a stavu jeho jednotlivých častí náležitú pozornosť trochu skôr. Aj tu platí: kto je pripravený, nie je prekvapený a málokoho poteší pohľad na dymiacu sa kapotu auta, či vozidlo odstavené na diaľnici s neidentifikovaným problémom s elektronikou, v pár desiatkach stupňov teploty vzduchu navyše.
Poďme sa teda spolu s odborníkom pozrieť na to, čo si nechať skontrolovať pred dovolenkou autom.
V ideálnom prípade je to týchto 8 vecí, na ktoré si dať pozor. Avšak, preventívna servisná prehliadka je samozrejme na mieste nielen v prípade, že vozidlo je staršie. Je dobré venovať rovnakú pozornosť aj „novým“ vozidlám, pri ktorých by nás reálne ani nenapadlo, že by sa mohlo niečo stať. Leto a teploty s ním spojené sú naozaj nevyspytateľné aiapotrápiť môžu elektroniku bez ohľadu na vek vozidla, obzvlášť, ak cestujeme na miesta, kde dosahujú svoje maximá.
Brzdy a brzdová kvapalina
O bezpečnosti na vozovke v súvislosti s brzdovými systémami sa už popísalo mnoho. Zhodneme sa však na tom, že v zásade sú brzdy základným parametrom každej bezpečnej jazdy autom. Brzdy nového vozidla sú vždy s najväčšou pravdepodobnosťou v poriadku, ale aby sme si boli istí brzdami aj pri staršom vozidle, to nám odhalí až kvalitná optická kontrola ich stavu. Ideálne v autorizovanom servise. V prípade opotrebovaných hadíc brzdového systému alebo platničiek tesne pred kolapsom je väčšia pravdepodobnosť zničenia brzdového kotúča. Takýto typ opravy, resp. výmeny na dovolenke ju enormne predraží, čo si nepraje naozaj nik zo zúčastnených. Treba tiež pamätať na stav brzdovej kvapaliny. Ak sa spoliehate na vlastnú údržbu, odporúčame jej doplnenie aspoň raz v priebehu 2 rokov. Treba myslieť aj na staré známe – ako pri všetkom – aby fungovali brzdy, musia byť v poriadku aj ostatné náležitosti brzdového systému, a aby fungovali ako celok naozaj spoľahlivo v dlhých klesaniach v „Chorvátsku s naloženým kufrom“, musí byť každá jeho sučasť naozaj v tip top stave.
Chladiaca kvapalina
Kontrola stavu chladiacej kvapaliny je vnímaná ako bežná súčasť „domácej“ kontroly kvapalín a tých dostupnejších častí vozidla. Paradoxom však ostáva, že práve na tejto banalite zväčša začína a končí následný pridružený problém s autom. Najmä pred letom by mala byť táto kontrola ozaj iba formalitou a jej doplnenie základom ďalšej údržby. Stále je však lepšie doplniť originálnu zmes v servise či doma, ako dolievať chýbajúci tekutinu zamenenú na krajnici za minerálku. Staršie ročníky iste pamätajú dymiace sa kapoty áut odstavených pri krajnici cesty.
Klimatizácia a stav peľového filtra
Klíma je v letnom období kapitolou samou o sebe. Je to síce dobrý sluha, ale zlý pán. V lete je tento pocit dvojnásobný. Spomínate si, kedy naposledy ste si dali skontrolovať klimatizáciu? Okrem toho, že pri nedostatočnej údržbe môže byť zdrojom celej plejády ochorení, ak nechladí ako kedysi, odporúčame si ju dať skontrolovať aspoň preventívne. Pocit chladu, ktorý na krátke trate postačuje, nemusí postačovať pri niekoľkohodinovej ceste autom po rozpálenej ceste „v exotike“. V overenom servise Vám radi vymenia klimatizačnú náplň, v prípade potreby vyčistia chladič a zároveň prečistia prieduchy, ktoré smerujú vzduch do interiéru auta. Okrem istoty čistého vháňaného vzduchu už existuje možnosť vybrať si dokonca z rôznych vôní, ktoré sú už len povestnou čerešničkou na torte spokojnosti. Nepríjemné sálavé teplo v aute je hrozbou bezpečnosti pre vodiča, ale nepríjemné je aj pre ostatných spolucestujúcich.
️
Stav pneumatík a ich tlak
Dlhé cesty autom, obzvlášť pri vysokých horúčavách, sú poriadnou skúškou pre vaše „gumy“. Dbajte o to, aby ste si ešte pred cestou určite skontrolovali, či nie sú poškodené a či majú dostatočne hlboký dezén. V zahraničí je najmenšia povolená hĺbka dezénu pneumatík väčšia než na Slovensku a odborníci v autorizovanom servise to dobre vedia. Z opotrebovania dezénu vyplýva následne celé množstvo nedostatkov, ktorým sa viete vyhnúť. Či už je to stav tlmičov alebo zlá geometria náprav. Ak mechanik zistí, že je všetko v poriadku, prichádza na rad meranie tlaku a správne nahustenie pneumatík. Na dovolenku zrejme nepôjdete sami a s ľahkým autom. Pravdepodobne máte kufor plný batožiny, na zadnej sedačke deti a k tomu treba prispôsobiť aj tlak v pneumatikách. Pozrite sa na hodnoty, ktoré odporúča výrobca pri plne zaťaženom aute a zastavte sa ešte pred cestou na čerpacej stanici, kde si kolesá dofúkate. Auto bude menej hlučné a potešíte sa aj pri pohľade na spotrebu. Nie nič horšie, ako keď Vám počas výjazdu na diaľnicu vozidlo – hoci aj nové – vykazuje chybu alebo svieti kontrolka tlaku v pneumatikách... a Vám práve zaspalo v aute dieťa, ktoré nechcete zobudiť, keďže cesta je ešte dlhá. Vyváženie kolies je taktiež dosť podceňovaná vec. Dajte si preto pozor, či auto svojvoľne nezachádza do iného pruhu. Obzvlášť, pokiaľ ste si pneumatiky nedali prezuť v autorizovanom servise.
Batéria a štartovanie
S akumulátorom sa najčastejšie „vyhráme“ v zimnom období. Avšak, leto nám to zvykne pekne spočítať. To, že Vám auto naštartuje kedy treba, ešte neznamená, že batéria je v poriadku. Preventívna prehliadka v servise odhalí aj to, keď je akumulátor tesne pred svojim koncom. Vyhnete sa tak nečakanému prekvapeniu, keď Vám zapnutá autochladnička alebo dlhšie pripojený tablet s rozprávkami vybije aj tú poslednú šťavu. Nečakané poruchy súvisiace so štartérom vie takisto odhaliť v servise špeciálny fonendoskop - majiteľ by mal myslieť aj na to, že nedokonalé štartovanie nemusí súvisieť iba so slabým akumulátorom. Odporúčame preto, aby majiteľ vždy upozornil na všetko, čo sa mu zdá nedostatočné alebo naopak, „navyše“. Predovšetkým, čo sa týka nežiaducich zvukov vychádzajúcich z vozidla.
Svetlá, žiarovky, stierače, ostrekovače
Aby Vás bolo vidieť a zároveň, aby ste videli všetko v dostatočnom predstihu je na nezaplatenie. Nie je vylúčené, že Vás počas cesty zastihne búrka či zhoršená viditeľnosť. Treba byť naozaj pripravený a uistiť sa, že voda v ostrekovačoch je doplnená, stierače sú v tip top stave a nezabudnite na všetky svetlá na Vašom vozidle. Uistite sa, že predné svetlomety, zadné svetlá, smerovky a aj brzdové svetlá sú plne funkčné. Ak nájdete nefunkčnú žiarovku, okamžite ju vymeňte. Nezabudnite aj na sadu náhradných žiaroviek, čo môže byť počas cesty užitočné a v niektorých častiach Európy je to dokonca súčasť povinnej výbavy.
Motorový olej a filtre
Nie je nič príjemné, ak hneď po štarte zistíte, že Vám svieti kontrolka motora či ukazovateľ servisného intervalu. Pri niekoľkohodinovej jazde autom v letných horúčavách je motor poriadne namáhaný a pre bezpečnú prevádzku potrebuje dostatok motorového oleja. Ten ovplyvňuje dobré mazanie i chladenie. Ubezpečte sa, že máte jeden vhodný – pre Váš motor určený motorový olej aj v rezerve so sebou v prípade, že musíte rýchlo konať. Ak do pravidelného intervalu výmeny oleja zostáva približne 2.000 kilometrov, neriskujte a dajte si vymeniť olej ešte pred dovolenkou. Poslednou kontrolou ostáva kontrola stavu pohonných hmôt. Uistite sa, že nádrž nebude dôvodom, pre ktorý zastanete hneď pár kilometrov za hranicami susedného štátu. Hoci, pri dnešnom vývoji cien pohonných hmôt v rámci EÚ je veľmi pravdepodobné, že mimo Slovenska môžete natankovať aj lacnejšie. Čo poteší asi každého bez ohľadu na okolnosti.
Kontrola povinnej výbavy, rezerva a autolekárnička
V zásade je samozrejmou vecou, že povinná výbava sa nazýva povinnou preto, lebo je skutočne „povinná“. Najideálnejšie je venovať pozornosť jej kontrole aspoň raz ročne. Najmä ak došlo medzičasom k potrebe jej využitia v prípade nehody alebo inej skutočnosti, keď sa musela použiť. Rezerva sa kontroluje málokedy, preto si dajte záležať, aby ste si ju riadne prezreli ešte pred štartom do vzdialenej destinácie a prípadné nedostatky odstránili okamžite a v predstihu.
Rezerva nie je prítomná úplne v každom vozidle, preto je dobré mať svoj plán B, ako situáciu, keby bola potrebná, vopred premyslieť. Rovnako tak treba brať na zreteľ aj dátumy spotreby materiálov a prostriedkov v lekárničke auta. Najmä v zahraničí sa pri jej kontrole venuje zvýšená pozornosť. Niekedy zavážia pri „dátume spotreby“ aj dni či týždne. Je tiež potrebné pamätať na to, že každá krajina môže určovať obsah povinnej výbavy sama. Vo väčšine krajín EÚ slovenská povinná výbava stačí, no je iba Vašou povinnosťou a šikovnosťou preveriť si odlišnosti v štáte, do ktorého máte namierené.
Ešte stále máte pochybnosti o tom, či je Vaše vozidlo v stopercentnom stave? Navštívte autorizovaný servis, kde máte istotu, že sa Vám "pod kapotu" pozrú naozaj skúsení odborníci. Naši kolegovia v Moris Slovakia sú v tomto prípade ideálnou voľbou. V prípade potreby ich preto neváhajte kontaktovať!
Prajeme Vám veľa šťastných kilometrov a príjemnú letnú dovolenku bez starostí:)


