eMobilita v Moris Slovakia

Elektrická energia si nezadržateľne získava svoje miesto v palete pohonov osobných automobilov. Je s ňou však spojených mnoho nejasností, predsudkov a stereotypov, ktoré často nemajú s reálnym životom s elektromobilom, či hybridom nič spoločné.
eMobilita v Moris Slovakia

Našim zákazníkom sme pripravení poskytnúť prvotriedne služby aj v tejto oblasti a preto sme pripravili tento „rýchlokurz“ do elektromobility. Elektromobil stále nie je ideálnou voľbou pre každého. Sme však presvedčení, že existuje široká škála vodičov, pre ktorých má práve elektrifikovaný automobil množstvo nesporných výhod.

 

Elektrifikované vozidlá a ich popis

mHEV (mild-Hybrid Electric Vehicle)

Mild hybrid


Základná úroveň využitia elektrickej energie pre pohon vozidla v sebe zahŕňa menšiu trakčnú batériu a elektromotor, ktorý slúži iba ako asistent spaľovacieho motora. Vozidlo nie je schopné jazdiť čisto na elektrickú energiu, no elektromotor pomáha zvyšovať efektivitu spaľovacieho motora pri rozjazdoch, pri jazde z kopca, či pri dobrzďovaní do križovatky. Práve od kombinácie dvoch druhov pohonu (spaľovací a elektrický motor) tak vzniklo pomenovanie „hybrid“.


Výhody:

  • Priaznivá cena vozidla
  • Jednoduchá technika
  • Nie je potreba nabíjať zo siete

 


Nevýhody:

  • Bez možnosti elektrickej jazdy

 

HEV (Hybrid Electric Vehicle)

Full hybrid


Druhý stupeň elektrifikácie pohonu pracuje podobne ako mild hybrid, jeho podstatou je však batéria s vyššou kapacitou a elektromotor s vyšším výkonom, z čoho pramení možnosť jazdy čisto na elektrickú energiu, avšak na trasu maximálne niekoľko sto metrov, či jedného kilometra. Jedná sa o najstaršiu koncepciu hybridu, ktorá je v produkcii už od 90tych rokov.

 


Výhody:

  • Priaznivá cena vozidla
  • Jednoduchá technika
  • Nie je potreba nabíjať zo siete

 


Nevýhody:

  • Veľmi obmedzený elektrický dojazd

 

PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Plug-in hybrid


Jediným hybridom s možnosťou nabíjania z elektrickej siete je plug-in hybrid (z ang. „pripojiteľný“). Ten má oproti predchádzajúcej technike nielen silnejší elektromotor, no násobne vyššiu kapacitu batérie, čo takémuto vozidlu umožňuje čisto elektrickú jazdu do vzdialenosti okolo 50 kilometrov. Táto väčšia batéria sa však nedokáže efektívne nabiť sama za jazdy (napr. pri spomaľovaní), preto bola pridaná možnosť dobíjať ju zo zásuvky.


Výhody:

  • Možnosť elektrickej jazdy až 50km
  • Stále relatívne veľká nádrž na benzín (cca 50 litrov) vhodná na dlhé trasy

Nevýhody:

  • Vyššia cena oproti čisto spaľovacej variante
  • Plné využitie potenciálu si vyžaduje nabíjanie zo siete

 

BEV (Battery Electric Vehicle)

Elektromobil


Najvyšší stupeň využitia elektrickej energie v automobiloch predstavujú elektromobily. O ich pohon sa stará výhradne elektrický motor napájaný z veľkej trakčnej batérie. V takomto vozidle sa už spaľovací motor nenachádza a všetka energia musí byť získaná nabíjaním – či už zo siete, alebo pri rekuperačnom brzdení.

 


Výhody:

  • Nízke náklady na kilometer jazdy
  • Nulové lokálne emisie
  • Tichý chod
  • Dynamické parametre

Nevýhody:

  • Sieť nabíjacích staníc je výrazne redšia ako čerpacích
  • Vyššia obstarávacia cena

Slovník pojmov

kWkilowatt, teda merná jednotka výkonu. V elektromobilite nepopisuje iba výkon pohonnej jednotky, ale i možný dobíjací výkon. Čím je dobíjací výkon vyšší (bežné výšky sú od 2 kW až po 300 kW), tým trvá nabíjanie vozidla kratšie. Dobíjací výkon je závislý ako na samotnom vozidle, tak na type nabíjačky, ktorá je použitá.

kWhkilowatt hodina, teda merná jednotka kapacity batérie. Ich kapacita siaha od 1 kWh v hybridoch, až po takmer 100 kWh v najväčších elektromobiloch.

Rekuperáciapojem popisujúci schopnosť elektromotora spätne získavať kinetickú energiu a ukladať ju do batérie. Popri klasických brzdách využívajú hybridy a elektromobily aj brzdenie elektromotorom, ktoré je schopné uložiť do batérie energiu, ktorá by sa inak stratila v trení klasických bŕzd.

ACstriedavý prúd. Jedná sa o základný spôsob nabíjania batérie, napríklad pomocou 230V zásuvky, domáceho Wallboxu, Univerzálnej nabíjačky iV, či bežnej verejnej stanice. Nabíjací výkon pri týchto nabíjačkách klasicky siaha od 2 KW po 22 kW.

DCjednosmerný prúd. Využíva si pri rýchlodobíjaní elektromobilov, typicky za využitia verejnej rýchlodobíjacej stanice. Nabíjací výkon v takomto prípade siaha od 50 kW až po 270 kW v najnovších modeloch.

Hybridautomobil využívajúci aspoň dva rôzne druhy pohonu, v súčasnosti najčastejšie hybrid spaľovacieho a elektrického vozidla.

Elektromobilautomobil, o ktorého pohon sa stará výhradne elektrický motor napájaný z veľkej trakčnej batérie.

Wallboxtyp nabíjacej stanice využívajúci striedavý prúd, typicky využívaný v domácnostiach pre nenákladnú montáž a nenáročnosť na elektrickú prípojku domácnosti.

Výhody elektromobility

Zníženie lokálnej záťaže ovzdušia

Zníženie lokálnej záťaže ovzdušia

Či už elektromobily, alebo hybridy, vďaka možnosti čisto elektrickej jazdy pomôžu zlepšiť kvalitu ovzdušia vo frekventovaných lokalitách, ako sú centrá miest.

Zážitok z jazdy

Zážitok z jazdy

Krútiaci moment dostupný prakticky od nulových otáčok zabezpečí dynamickú jazdu, nízko položené ťažisko zas stabilitu nielen v zákrutách. Presvedčte sa na testovacej jazde (preklik na objednávku test jazdy).

Úsporná prevádzka

Úsporná prevádzka

Hlavnou úlohou hybridných modelov je znižovať spotrebu paliva a tým šetriť náklady na každý prejdený kilometer. Pri elektromobiloch je úspora ešte vyššia, vzhľadom k pomeru cien elektrickej energie a fosílnych palív. Ak Vás zaujíma úspora z prevádzky elektrifikovaného vozidla, náš eMobility špecialista je Vám pripravený spracovať podrobnú analýzu.

Priestor v interiéri

Priestor v interiéri

Vďaka konštrukčnej jednoduchosti elektrického pohonu si budú pasažieri elektromobilu môcť užívať nadštandardný priestor a komfortné sedenie.

Prečo si kúpiť elektromobil v Moris Slovakia

        Služby zákazníkom

  • Prezentácia a skúšobná jazda na BEV/PHEV vozidle 
  • Analýza potrieb a vhodnosti elektromobilu pre potreby zákazníka
  • Výpočet rentability elektrického vozidla oproti spaľovaciemu
  • Možnosti domáceho nabíjania a integrácia do domácej siete
  • Verejné dobíjanie a dostupné služby
  • Vysvetlenie obsluhy vozidla a jazdných režimov

        Príklad analýzy :

  •      Zákazník má rodinný dom s garážou, kde má vyvedenú prípojku na 400V napätie. Ročne najazdí 25 000 km, primárne v meste a jeho okolí.
  •       Dva krát ročne ide na dovolenku cca 1000 km a raz za tri mesiace na služobnú cestu cca 500 km trasu.
  •       Zákazník sa rozhoduje medzi modelom ŠKODA Superb s naftovým motorom a elektromobilom ENYAQ iV.       

        Náš predajca zákazníkovi pripraví nasledovnú analýzu:

  • Priemerný denný nájazd zákazníka činí do 70 km. Ako vhodná alternatíva bol zvolený model ENYAQ iV 60 s 62 kWh batériou a dojazdom až 390 km
  • Pre domáce nabíjanie bol odporučený nástenný Wallbox ŠKODA Charger Connect ( pri domácom nabíjaní bude v prepočte stáť zákazníka jeden kilometer jazdy 0,007 Eur a toto nabíjanie bude tvoriť minimálne 85 % z celkového počtu nabíjaní.
  • Pre verejné dobíjanie bude zákazník používať službu ŠKODA Powerpass so základným nabíjací programom, ktorý mu bez fixnej mesačnej platby poskytne možnosť dobíjať na prakticky všetkých verejných nabíjačkách. Túto službu využije približne v 15 % prípadoch. Prejdený kilometer bude v takomto prípade zákazníka stáť približne 0,1 Eur.
  • Zákazníkovi sa investícia do elektrického auta oplatí po najazdení 60 000 km, čo je v jeho prípade približne po dva a pol roku.
  • Doplnkový fakt - počas svojich ciest sa bude musieť kvôli načerpaniu dojazdu zastaviť na verejných dobíjacích staniciach 13 krát ročne- čo znamená približne raz mesačne.

 

 

Najčastejšie predsudky o elektromobiloch

Elektrická energia znamená nízky dojazd

Moderné elektromobily sú schopné na jedno nabitie prejsť aj 500 kilometrov. Priemerný vodič však najazdí maximálne niekoľko desiatok kilometrov denne, čo znamená možnosť jazdiť aj celý týždeň bez nutnosti nabíjať batériu. Pre využitie na dlhších trasách sa vysokým tempom buduje sieť rýchlonabíjacích staníc, pri ktorých je nabitie batérie otázkou minút. Pri hybridoch táto starosť úplne odpadá, keďže tieto automobily disponujú aj veľkou nádržou na fosílne palivo.

Zima znamená nízky dojazd

Rovnako ako spaľovacie automobily, aj elektromobily majú v zime vyššiu spotrebu. Vďaka moderným technológiám je tento rozdiel eliminovaný do takej miery, že nepredstavuje pre vodiča obmedzenie. Možnosť vykúrenia vozidla z elektrickej siete (a nie batérie) naopak zvyšuje efektivitu elektromobilu aj v zime.

Nabíjacích staníc je málo

Viete si predstaviť čerpaciu stanicu v každej garáži? Nie? Pri nabíjacej stanici to nie je problém – aj z Vašej garáže, či parkovacieho miesta sa môže stať nabíjacia stanica, ktorá komfort používania elektromobilu oproti spaľovaciemu vozidlu ešte zvýši.

Nabíjanie je pomalé

Až 80% nabíjania sa uskutočňuje cez noc, kedy automobil nepoužívate. V takom prípade je pre batériu dokonca vhodnejšie, ak sa nabíja pomaly. V prípade potreby je však elektromobil možné na rýchlonabíjačke dobiť za zlomok tohto času.

Bývam v byte a nemám garáž

Aj v takom prípade môže byť elektromobil pre Vás vhodným autom – nabíjať môžete v práci, v nákupných centrách, či na verejných staniciach. Nebudeme Vás však presviedčať, že elektromobil je vhodný úplne pre každého – ako každá technológia, aj elektrický pohon má limity využiteľnosti.

Batérie sa rýchlo ničia a výmena je drahá

Na všetky trakčné batérie poskytujú značky skupiny Volkswagen záruku na 8 rokov, resp. 160 000 km. To dokazuje, že výrobca si stojí za kvalitou a životnosťou svojich batérií.

Batérie sú neekologické

Ak sa batéria predsa dostane na hranicu svojej životnosti, neznamená pre životné prostredie zbytočnú záťaž. Môže byť ďalej využitá ako úložisko energie pre budovy, alebo veľmi efektívne zrecyklovaná – až 96% celej batérie je možné opäť využiť.

Údržba elektromobilu je nákladná

Z konštrukčného hľadiska je elektromobil jednoduchším zariadením ako vozidlo so spaľovacím motorom. Nepotrebuje navyše výmenu oleja, či chladiacej kvapaliny, brzdy sa opotrebovávajú pomalšie vďaka využitie rekuperácia kinetickej energie. Tieto faktory sú schopné významne znížiť náklady na údržbu elektromobilu.

Čo keď sa mi elektromobil po ceste vybije

Pri poklese batérie pod kritickú úroveň signalizuje vozidlo potrebu batériu nabiť podobne ako nutné dočerpanie paliva pri spaľovacom pohone. Neskôr sa obmedzí výkon elektromotora a signalizácia bude ešte výraznejšia, takže nehrozí, že by ste si nízku úroveň nabitia batérie nevšimli.

Po zásahu bleskom môže elektromobil zhorieť

V prípade zásahu bleskom sa elektromobil správa úplne zhodne s autom na konvenčný pohon. V prípade, ak je vozidlo napojené na nabíjačku, dôjde k vyhodeniu poistky a nabíjanie sa preruší.

S elektromobilom sa nemôže jazdiť za dažďa

Všetky súčasti pohonu sú dostatočné izolované, preto je možné s elektromobilom jazdiť úplne rovnako ako s ktorýmkoľvek iným automobilom. Dážď nepredstavuje problém ani pre nabíjanie vozidla.